Misterium składa się z dziewięciu aktów (odsłon) z prologiem. Każdy akt
kończy się wierszem, lub też zawiera wiersz, do którego skomponowałem muzykę
(głos, fortepian, skrzypce, wiolonczela, kontrabas i chór). W skład niektórych
scen wchodzą też wierszowane protest songi wraz ze skomponowaną do nich muzyką,
w stylu nawiązującym do rapu.
Link: Economie de guerre au Portugal
0.
Prolog – monolog Aquariusa, jednego z bohaterów.
Prolog
można przeczytać tutaj: http://hierosgamosprojectpl.blogspot.com/2013/06/nowy-swiat.html
1.
Akt (odsłona) pierwszy – krótka scena zawiązująca akcję. Jej fragment można przeczytać tutaj: La Danse Macabre
2.
Akt drugi – dialog Aquariusa i Mięsoducha, w którym Męczysław dowiaduje się od
Aquariusa, swego nauczyciela, o przyczynach swojego zniewolenia i w którym
podejmuje decyzję, by się wyzwolić.
Link do: Fragment 1
Link do: Fragment 2
Link do: Fragment 3
Link do: Fragment 1
Link do: Fragment 2
Link do: Fragment 3
Odsłona
zawiera jeden protest song (dwie zwrotki).
Na
zakończenie śpiew wiersza: Zew.
Wiersz
Zew można przeczytać tutaj: http://wiktorgo-poezje.blogspot.com/2013/05/zew-z-cyklu-per-ars-ad-astra_25.html
3.
Akt trzeci.
Link do fragmentu: Medianestezja
Podczas tej odsłony bohaterowie śpiewają wiersz: Trojański Koń.
Link do fragmentu: Medianestezja
Podczas tej odsłony bohaterowie śpiewają wiersz: Trojański Koń.
Wiersz
Trojański Koń można przeczytać tutaj:
http://wiktorgo-poezje.blogspot.com/2013/05/trojanski-kon-z-cyklu-per-ars-ad-astra.html
4.
Akt czwarty, w którym poruszam (między innymi) tematy praktyk medycyny
przemysłowej (jedną z bohaterek sztuki jest lekarz: Primum Non Nocere) i zagrożeń,
jakie niesie prywatyzacja samego życia.
Link: Fragment 1
Link: Fragment 2
Link: Fragment 1
Link: Fragment 2
Odsłona
zawiera dwa protest songi.
Protest
song 1 można przeczytać tutaj: http://wiktorgo-poezje.blogspot.com/2013/11/kalecz-by-leczyc-protest-song-z-cyklu.html
Protest
song 2 można przeczytać tutaj: http://wiktorgo.blogspot.com/2014/01/milczenie-jest-zgoda-na-zo-protest-song.html
Na
zakończenie śpiew wiersza: Alborada del
Gracioso.
Wiersz
Alborada del Gracioso można przeczytać
tutaj: http://wiktorgo-poezje.blogspot.com/2013/05/alborada-del-gracioso-z-cyklu-per-ars_21.html
ANTRAKT
5.
Akt piąty – w którym podejmuję temat wpływu rozdziału między duchowością a
religią na obecną krytyczną sytuację.
Fragment: Inkwizycja
Fragment: Inkwizycja
Akt
piąty zawiera dwa protest songi.
Na
zakończenie śpiew wiersza: Błazen.
Wiersz
Błazen można przeczytać tutaj: http://wiktorgo-poezje.blogspot.com/2013/05/bazen-z-cyklu-per-ars-ad-astra_24.html
6.
Akt szósty – w którym podejmuję temat bezprecedensowego wzrostu długu
publicznego1, bezrobocia wśród młodych2, różnych form wykluczenia
społecznego3 (ponad sześćdziesiąt procent Polaków żyje poniżej
minimum socjalnego, co trzecia polska rodzina zalega z czynszem, co dziesiąta
nie płaci wcale - dane GUS), wzrostu
cen żywności4, liczby umierających z głodu i głodujących5.
Jednocześnie mowa o falach protestów w Hiszpanii, Tunezji, Islandii, Portugalii,
Quebeck’u, Argentynie, na Ukrainie, w Grecji itd.
Link: Fragment 1
Link: Fragment 2
Link: Fragment 1
Link: Fragment 2
Odsłona
zawiera trzy protest songi.
Na
zakończenie śpiew wiersza W Twoich Rękach.
Wiersz
W Twoich Rękach można przeczytać
tutaj: http://wiktorgo-poezje.blogspot.com/2013/07/w-twoich-rekach.html
7.
Akt siódmy zaczyna się grupowym tańcem (około 2 min). W odsłonie tej bohaterowie
sięgają przyczyny przyczyn – głównego powodu obecnej sytuacji i rozważają
możliwości wyjścia z impasu.
Link do fragmentu: Przyczyna przyczyn
Link do fragmentu: Przyczyna przyczyn
Na
koniec aktu śpiew wiersza Modlitwa.
Wiersz
Modlitwa można przeczytać tutaj: http://wiktorgo-poezje.blogspot.com/2013/05/modlitwa-z-cyklu-per-ars-ad-astra_23.html
8.
Akt ósmy, w którym bohaterowie – bogaci o wgląd z aktu siódmego – zauważają, że
są zarazem obserwatorami i uczestnikami bezprecedensowego przyspieszenia
ewolucyjnego6. Stawiają też
śmiałe hipotezy na temat tego, czym mogłaby być rysująca się przed nimi
dziejowa przemiana.
Odsłona
kończy się śpiewem hymnu: Hieros Gamos.
9.
Akt dziewiąty – w którym Męczysław raz jeszcze spotyka się z Aquariusem, by
podzielić się z nim mądrością przebytej drogi i radością przebudzenia.
Na
zakończenie intonują wiersz Ostatnia
Wieczerza.
Wiersz
Ostatnia Wieczerza można przeczytać
tutaj: http://wiktorgo-poezje.blogspot.com/2013/05/ostatnia-wieczerza-z-cyklu-per-ars-ad.html
Sztuka wymaga uczestnictwa około 11 aktorów (około,
gdyż niektóre postaci sztuki mogą być grane przez te same osoby) umiejących
śpiewać, tańczyć oraz grupę baletowo taneczną (20 osób i więcej). Udział grupy jest
epizodyczny, jednakże występują w każdym akcie, czasami kilkakrotnie. Całość
zawiera około 90 min muzyki, tekstu śpiewanego i tyleż samo lub więcej tekstu
mówionego.
--------------------------------------------------------
(2) Le Nouvel Observateur z 11 października 2013 cytuje pięć
krajów, w których bezrobocie wśród młodych przekroczyło 50% w roku 2012:
Bośnia, Macedonia, Serbia, Hiszpania, Grecja. W Chorwacji, Czechach, krajach
nadbałtyckich i Polsce bezrobocie podwoiło się podczas kryzysu (2009 – 2012).
(3) Z końcem 2013 zbiednienie Wspólnoty Europejskiej i regresja społeczna
osiągnęły epokowe rozmiary. Wg obliczeń na rok 2011 wykonanych przez Eurostat i
Parlament Europejski, w liczącej 500 milionów Unii:
- 120 mln (24%) jest
zagrożone prekariatem i wykluczeniem społecznym
- 50 mln (10%) żyje w
rodzinie, w której nikt nie pracuje
- 43 mln (8,6%) nie ma
środków, by się należycie pożywić
- 4,1 mln (O.81%) jest bez
dachu nad głową.
Link: Economie de guerre au Portugal
Filmy: Ne vivons plus
comme des esclaves – zrealizowany przez Yannisa Youlountasa zdaje sprawę z głębokich, związanych
z neoliberalną zapaścią przemian społecznych w Grecji oraz The Take – Przejmowanie fabryk
- dokument Naomi Klein o przemianach społecznych w Argentynie.