Hieros Gamos - synopsis

Misterium składa się z dziewięciu aktów (odsłon) z prologiem. Każdy akt kończy się wierszem, lub też zawiera wiersz, do którego skomponowałem muzykę (głos, fortepian, skrzypce, wiolonczela, kontrabas i chór). W skład niektórych scen wchodzą też wierszowane protest songi wraz ze skomponowaną do nich muzyką, w stylu nawiązującym do rapu.

0. Prolog – monolog Aquariusa, jednego z bohaterów.

1. Akt (odsłona) pierwszy – krótka scena zawiązująca akcję. Jej fragment można przeczytać tutaj: La Danse Macabre

2. Akt drugi – dialog Aquariusa i Mięsoducha, w którym Męczysław dowiaduje się od Aquariusa, swego nauczyciela, o przyczynach swojego zniewolenia i w którym podejmuje decyzję, by się wyzwolić.
Link do: Fragment 1
Link do: Fragment 2
Link do: Fragment 3
Odsłona zawiera jeden protest song (dwie zwrotki).
Na zakończenie śpiew wiersza: Zew.

3. Akt trzeci.
Link do fragmentu: Medianestezja 
Podczas tej odsłony bohaterowie śpiewają wiersz: Trojański Koń.

4. Akt czwarty, w którym poruszam (między innymi) tematy praktyk medycyny przemysłowej (jedną z bohaterek sztuki jest lekarz: Primum Non Nocere) i zagrożeń, jakie niesie prywatyzacja samego życia.
Link: Fragment 1
Link: Fragment 2
Odsłona zawiera dwa protest songi.
Na zakończenie śpiew wiersza: Alborada del Gracioso.


ANTRAKT

5. Akt piąty – w którym podejmuję temat wpływu rozdziału między duchowością a religią na obecną krytyczną sytuację.
Fragment: Inkwizycja
Akt piąty zawiera dwa protest songi.
Na zakończenie śpiew wiersza: Błazen.

6. Akt szósty – w którym podejmuję temat bezprecedensowego wzrostu długu publicznego1, bezrobocia wśród młodych2, różnych form wykluczenia społecznego3 (ponad sześćdziesiąt procent Polaków żyje poniżej minimum socjalnego, co trzecia polska rodzina zalega z czynszem, co dziesiąta nie płaci wcale - dane GUS), wzrostu cen żywności4, liczby umierających z głodu i głodujących5. Jednocześnie mowa o falach protestów w Hiszpanii, Tunezji, Islandii, Portugalii, Quebeck’u, Argentynie, na Ukrainie, w Grecji itd.
Link: Fragment 1
Link: Fragment 2
Odsłona zawiera trzy protest songi.
Na zakończenie śpiew wiersza W Twoich Rękach.
Wiersz W Twoich Rękach można przeczytać tutaj: http://wiktorgo-poezje.blogspot.com/2013/07/w-twoich-rekach.html

7. Akt siódmy zaczyna się grupowym tańcem (około 2 min). W odsłonie tej bohaterowie sięgają przyczyny przyczyn – głównego powodu obecnej sytuacji i rozważają możliwości wyjścia z impasu.
Link do fragmentu: Przyczyna przyczyn
Na koniec aktu śpiew wiersza Modlitwa.

8. Akt ósmy, w którym bohaterowie – bogaci o wgląd z aktu siódmego – zauważają, że są zarazem obserwatorami i uczestnikami bezprecedensowego przyspieszenia ewolucyjnego6.  Stawiają też śmiałe hipotezy na temat tego, czym mogłaby być rysująca się przed nimi dziejowa przemiana.
Odsłona kończy się śpiewem hymnu: Hieros Gamos.

9. Akt dziewiąty – w którym Męczysław raz jeszcze spotyka się z Aquariusem, by podzielić się z nim mądrością przebytej drogi i radością przebudzenia.
Na zakończenie intonują wiersz Ostatnia Wieczerza.

Sztuka wymaga uczestnictwa około 11 aktorów (około, gdyż niektóre postaci sztuki mogą być grane przez te same osoby) umiejących śpiewać, tańczyć oraz grupę baletowo taneczną (20 osób i więcej). Udział grupy jest epizodyczny, jednakże występują w każdym akcie, czasami kilkakrotnie. Całość zawiera około 90 min muzyki, tekstu śpiewanego i tyleż samo lub więcej tekstu mówionego.
--------------------------------------------------------

(2) Le Nouvel Observateur z 11 października 2013 cytuje pięć krajów, w których bezrobocie wśród młodych przekroczyło 50% w roku 2012: Bośnia, Macedonia, Serbia, Hiszpania, Grecja. W Chorwacji, Czechach, krajach nadbałtyckich i Polsce bezrobocie podwoiło się podczas kryzysu (2009 – 2012).
(3) Z końcem 2013 zbiednienie Wspólnoty Europejskiej i regresja społeczna osiągnęły epokowe rozmiary. Wg obliczeń na rok 2011 wykonanych przez Eurostat i Parlament Europejski, w liczącej 500 milionów Unii:
  • 120 mln (24%) jest zagrożone prekariatem i wykluczeniem społecznym
  • 50 mln (10%) żyje w rodzinie, w której nikt nie pracuje
  • 43 mln (8,6%) nie ma środków, by się należycie pożywić
  • 4,1 mln (O.81%) jest bez dachu nad głową.

Link: Economie de guerre au Portugal


Filmy: Ne vivons plus comme des esclaves – zrealizowany przez Yannisa Youlountasa zdaje sprawę z głębokich, związanych z neoliberalną zapaścią przemian społecznych w Grecji oraz The Take – Przejmowanie fabryk - dokument  Naomi Klein o przemianach społecznych w Argentynie.